„Neki dan se upravitelj Studentskog doma Stjepan Radić našalio rekavši mi: 'Damire, pretvaraš mi Dom u crkvu'. Jer promičem među mladima novi katolički brand – Cool je biti katolik! I oni to prihvaćaju“, rekao je zagrebački studentski kapelan mr. don Damir Stojić kao predavač o temi 'Od teologije tijela do evanđelja života – od proučavanja do primjene' na Prvom nacionalnom studijskom danu za suradnike u pastoralu braka i obitelji, 19. travnja u Zadru.
Prva novost – nova metodologija
U svom djelu 'Teologija tijela', Ivan Pavao II. je dao novu metodologiju. „Ivan Pavao II. ništa novo nije rekao u tim katehezama što se tiče nauka Crkve. Objava je završena sa smrću posljednjeg apostola, Ivana. Nova je metodologija, a zove se fenomenološki personalizam. Wojtila čini novi korak u pristupu i metodologiji rada. Prijašnji teološki sustavi su nudili čovjeku objektivnu istinu odozgor, bivajući apstraktni i nedostupni. Wojtila kreće drugačijim smjerom. On polazi od subjektivnog iskustva osobe, koje onda vodi do objektivne istine. Mi smo generacija koja je prošla katehezu gdje su nam odgovori dani. Božje zapovijedi, propisi. To nije loše. Međutim, u 20. st. kulturološki svijet se promijenio. I čovjeku nije dovoljno reći to je tako, nemoj, ne smiješ, moraš. Wojtila je to osjetio kao studentski kapelan. Nadam se da će biti proglašen zaštitnikom studentskih kapelana. Osobno to vidim. Ne možete studentu reći 'Nemoj to raditi, ne smiješ. Moraš to raditi'. Iako, to nije loše. Maloj djeci moramo to nekad govoriti. Wojtila tvrdi da današnji čovjek polazi od svog iskustva – ja mislim, meni se čini, ja osjećam, moja savjest mi govori. Wojtila to koristi kao odskočnu dasku. I kaže – Zašto ne bismo krenuli, ne od objektivne istine i odozgor, da nudimo tu istinu, nego pođimo od iskustva čovjeka. I onda mu ukažimo da njegovo iskustvo odgovara objektivnoj istini“ kaže Stojić.
I Isus se bavio personalizmom
Ženi Samarijanki Isus nije odmah rekao, Ti si grešnica, muž s kojim si sada nije tvoj. Nego je tražio vodu. Krenuo je iz njenog iskustva. Ona je imala vrč za vodu, on nije. On je bio žedan. Tako je Isus odškrinuo vrata. Ušao kroz njeno iskustvo. A onda je koristio to iskustvo da nudi živu vodu. To je utemeljeno u Bibliji, a valja krenuti u svakodnevnom životu. Djevojka nije sretna kad njen mladić gleda drugu djevojku. Čovjek ga može osuditi, a može ići i drugim putem, pitati zašto. On traži nešto lijepo, pažnju. To su čežnje. Wojtila kaže 'Krenimo od njegovog iskustva, slušajmo, onda nudimo', kaže Stojić.
Druga novost – zdrava antropologija
U prvom svesku Wojtilinih kateheza nema riječi seksualnost, spolnost. To dolazi u drugom dijelu. „Wojtila je bio svjestan da ne možemo govoriti o pravilima i zapovijedima ako ne znamo o kome se radi. Tko je čovjek je najvažnije pitanje. Ili – što to pobacuješ. Koga to kontraceptiraš. Što se to umjetno oplođuje. U društvenom dijalogu pristupamo pitanjima, a nismo definirali čovjeka. To je presudno važno. Wojtila to dijeli na tri dijela: čovjek kako ga je Bog zamislio, čovjek kako ga je Bog zamislio na kraju vremena, tzv. eshatonski čovjek, i čovjek kakav je sada. Judeo-kršćanska antropologija uključuje sva ta tri dijela. Krećemo od toga kakvi smo. Grešan sam. No Bog ima plan za mene. Bog je nešto zamislio za mene, ulio dostojanstvo. U radu s mladima vidim da je to presudno. Kad shvate da su dijete Božje, sve drugo se može nadograditi“ kaže Stojić. Drugi dio je kamo čovjek odlazi. „Čovjek nema cilja. Političari govore o napretku. Ali nitko od njih neće reći kamo vodi taj napredak. Svaki napredak mora voditi do nekog cilja. Kršćani imaju odgovor na to. Ivan Pavao II. promišlja o nebu, u devet kateheza. Kakav god sam, Otac je pripremio stan za mene. Ja se pripremam za nešto. Treće je – čovjek u povijesti. To je najduži dio, 44 kateheze. Ivan Pavao II. govori o ogromnom dostojanstvu čovjeka. Stvoren je na sliku i priliku Božju. Jedinstveno je biće, sveto, stvoreno za sebedarje.
Isus je došao obnoviti stvorenje u čistoći njegovih početaka
U pristupu mladom čovjeku u raspravi o zdravstvenom odgoju vidi se kako hrvatska vlada i neki stručnjaci ne vjeruju mladima. „Kažu: Oni tako žive, svi mladi to rade, ja im ne vjerujem. Zašto? Jer imaju drugu antropologiju. Oni ne vjeruju da mlada osoba može živjeti u čistoći. KKC kaže da neprihvaćanje nauka o istočnom grijehu dovodi do teških zabluda u društvenim područjima. Sociolozi zbrajaju, psiholozi daju sindrome, farmaceuti daju nešto za simptome. I idemo dalje. Međutim, Wojtila se u jednoj katehezi pita, O kojem čovjeku pričamo – o palom čovjeku bez nade, ili o otkupljenom čovjeku? Isus je došao razbiti djela đavolska. Isus je uzeo tijelo da ga otkupi. Vjerujem da već sada, koliko god imamo palu narav, možemo živjeti otkupljenje. Ne u punini. To je u nebu. Dokaz su sveci. Vjerovati u Kristovo otkupiteljsko djelo. Vjerovanjem da smo samo pali čovjek, sve opravdavamo. Sve što čovjeku pada na pamet je dobro. Ozakonjuje se istospolni brak. Gubeći nadu u čovjeka, dekriminalizira se droga, prostitucija. Ivan Pavao II. takve ljude naziva sumnjivcima, sumnjaju u Kristovo otkupljenje i čovjekovu dobrotu. KKC kaže: Isus je došao obnoviti stvorenje u čistoći njegovih početaka.
Kamo uputiti sklone homoseksualnosti – Bog ima zamisao
U Hrvatskoj u pastoralu se zakazuje u seksualnoj terapiji. Kome poslati dečka koji osjeća homoseksualnu tendenciju? „U zadnje vrijeme u Zagrebu dolaze k meni. Mislim da moramo ići putem Katoličke Crkve u SAD-u. Organizirali su na Bogoslovijama katedre moralne teologije po dijelovima Teologije tijela. Ne boje se reći mladiću „Bog to nije tako zamislio“. Tko ima snage to reći? Ta je osoba zaražena istočnim grijehom. Isus kaže u ulomku Matej 19 – Ne bijaše tako od početka – kad farizeji pitaju je li dopušteno otpustiti ženu. Mojsije je ilegalno promijenio Božji zakon, u Ponovljenom zakonu. Narod je mrmljao, kako je moguće živjeti s jednom ženom. Izlazili su iz Egipta, zaraženi grijehom, i Mojsije je popustio. Isus to otkupljuje i kaže: Mojsije vam je to dopustio, ali zbog tvrdoće vašeg srca. Isus vraća natrag. Kad se pita je li moguće vjenčati homoseksualce, kažemo Španjolska, Portugal, Kanada to rade. Da, ali od početka ne bijaše tako. Bog ima zamisao! U pastoralu obitelji ne smijemo se bojati govoriti da Bog ima zamisao – za brak, tijelo, seksualnost i spolnost. To je navještanje u toj terapiji“ kaže Stojić.
Znanstveni instituti u liječenju seksualne devijacije
Instituti koji rade primjenu teologije tijela: tobhealing.org – uspješni institut koji uzima teologiju tijela u liječenje i terapiju seksualne devijacije (masturbacija, pornografija, vanbračna veza, homoseksualnost). Dr. Joseph Nicolosi u Kaliforniji prima smrtne prijetnje zbog posla. Okupio je katoličke psihijatre i psihologe koji se ne boje govoriti istinu. Katolička udruga i znanstveni institut koji se bavi terapijom je i na reclaimsexualhealth.com. Terapija po načelu slike Božje – www.idpsy.com. Homoseksualcima se bave narth.org. i courage. To je primjena gdje se uzima bogati nauk istine Katoličke Crkve i primjenjuje kroz psihologiju, psihijatriju, medicinu.
O celibatu
Nakon što je dao zdravu antropologiju, postavlja se pitanje kako živjeti. U drugom dijelu Wojtila govori o celibatu i braku. Počinje s celibatom. Svećenici trebaju govoriti o celibatu, ne samo kao o disciplini, nego ono što je Isus živio, radi Kraljevstva Božjeg. „Moj život u celibatu govori vama u braku, to je dragocjeno, ali nije apsolutno. Vaša zemaljska seksualnost će uminuti. Isus je rekao, u nebu se ne vjenčaju. Ali to ne omalovažava brak. Celibat navješta život u nebu. Zato Wojtila započinje s celibatom. Da bi bolje razumjeli brak“ kaže Stojić.
Wojtila stavlja seksualnost u širi kontekst
Tekst u Matej 19 je odskočna daska, Wojtila time polazi za cijelu teologiju tijela. Isus ne daje odmah odgovor, nego širi kontekst. I vraća se do početka. I Wojtila, prije nego konkretno dadne odgovore na naša pitanja, daje kontekst borbe kulture života i kulture smrti. „U hiperseksualnom društvu rijetki su imali hrabrost poput Ivana Pavla II. reći svijetu da je ljudska seksualnost puno više od samog užitka. Ona je sveta i znak. Te kateheze izazivaju da razmišljamo o seksualnosti kao načinu poimanja biti čovjeka, koji nam u isto vrijeme govori i o Bogu. Kad se shvati seksualnost, govori se o Bogu, Presvetom Trojstvu. To nije samo intelektualna primjena, nego i duhovna, molitvena. Zato te kateheze započinjem i završavam molitvom, meditacijom. To nije samo nauk. Smuštenost uma treba razbijati duhovnim oružjem“ kaže Stojić.
Dopušteno zbog tvrdoće srca
U ulomku Matej 19, Isus kaže da su prešli preko Jordana, iz poganskog kraja u judejski kraj. Biblijski, kad Isus prelazi preko, on će reći nešto novo. Mnoštvo naroda ga prati. Tamo piše i 'Isus ih tada sve ozdravi'. Od čega ih je Isus ozdravio. Otrkiva se nekoliko redaka kasnije, kad pitaju je li dopušteno otpustiti ženu. Isus kaže, Mojsije je to dopustio, ali zbog tvrdoće vašeg srca. Tu je ključ. Što je Isus ozdravljao? Njihova srca. Srca mnogih katolika su bolesna. Zato primjena teologije tijela ide kroz molitvu, razmatranje, spolne terapije, otkupljenje spolnosti, koje dopire do srca. Vjernici se pitaju do koje granice mogu ići, da ne sagriješe. A kateheze izazivaju vjernike da se pita što još moram učiniti da budem savršen, kao što je savršen Otac na nebesima. Koja razlika! Inače idemo minimalizmom. Kateheze idu drugim smjerom. Ne kreće se s Ne, nego s Da. A svaki Da, pretpostavlja jako puno Ne“ kaže Stojić.
Isus je preobrazio svoje rane
Nauk Crkve oko tih pitanja je dobar, istinit i lijep. Treba evangelizirati ljepotom. To zovem katolička estetika. Kad netko uđe u katedralu i vidi ljepotu, to ga izaziva da vidi što stoji iza te ljepote. Nešto dobro i istinito. Pa možemo govoriti o umjetnoj oplodnji, istraživanju matičnih stanica, pobačaju, zdravstvenom odgoju, kontracepciji, sterilizaciji, definiciji braka i obitelji, eutanaziji, spolnom moralu, pornografiji, komercijalizaciji seksualnosti. Ako pristupimo s osudom, zabranama, propisima, zapovijedima, nećemo nigdje doći. Nego nuditi veliki katolički Da i ljepotu, tada ćemo uspjeti. Otkupljenje spolnosti! Ljudi su ranjeni u spolnosti. Isus je ušao u nebo s ranjenim tijelom. Isus se nije odrekao svojih rana. To je polazna i važna točka za seksualnu terapiju. Isus je zadržao svoje rane, ali ih je preobrazio. Tu postoji Križ Kristov, kaže Stojić.
Neki su prigovarali da je taj nauk preuzvišen, samo za anđele
Veliki je izazov kad bi Crkva pomoću tih kateheza razvila pastoral za bračnu i spolnu terapiju, za osobe s duševnim i duhovnim ranana koje mogu doživjeti iscjeljenje i otkupljenje srca već sada. Treba stvarati kulturu čistoće. Ne smije se šutjeti i bojati govoriti o predbračnoj čistoći. To se mora nuditi kao najnormalnije, najljepše, istinito i dobro. „Imam iskustvo rada u studentskim domovima šest godina, mladi to žele čuti. Zasićeni su lažima ovog svijeta, promiskuitetom. Nauk Crkve, posebno teolgija tijela, je kao lav. Samo ga teba pustiti iz kaveza. On će se boriti za sebe, jer je istinit, dobar i lijep“ kaže Stojić.
Na prigovar da je taj nauk preuzvišen, samo za anđele, Wojtila je, nasuprot postupnosti zakona, govorio o zakonu postupnosti. Zakon postupnosti je kad postupno rasteš prema savršenstvu zakona. Postupnost zakona je kad postupno razvodnjavaš zakon, do tvoje mjere. Kad je Isus rekao 'Budite savršeni', znači da je moguće i da trebamo ići prema tome. Kad bračni par sterilizira plodan čin, on kao da govori, Ne želim sudjelovati u nutarnjem životu Presvetog Trojstva. Jer je bračni čin udio u nutarnjem životu Presvetog Trojstva, što je plodonosan čin. Sotona mrzi život, i njegov plan je da ga spriječi. Zato Ivan Pavao II. nije popustio nimalo“ kaže Stojić.
Tijelo i teologija su neraskidivo povezani
Potaknuvši na govor o pozitivnosti tijela, Stojić kaže: kad tijelu damo dostojanstvo koje mu pripada, možemo shvatiti središnju istinu naše vjere, da je Riječ tijelom postala. I da je Isus uskrsnuo. Tijelo i teologija su neraskidivo povezani. Na vrhuncu stvaranja, Bog oblikuje čovjekovo tijelo. Kristovim utjelovljenjem, Bog preuzima ljudsko tijelo i u tijelu nas otkupljuje. Marija je na nebo uznesena dušom i tijelom. Stojić se temom telogije tijela bavi 13 godina. To je par excellance tema jer se govori najdublje o čovjeku – tko je čovjek i kamo odlazi. U Hrvatskoj je u izdanju Verbuma tiskan prvi dio izvornih papinih kateheza. To je težak tekst i mnogi odustanu od proučavanja, kaže Stojić. Wojtila je bio moralni filozof, vrlo dubok.
Tijelo je stožer spasenja
S knjigom naziva 'Teologija tijela' na engleskom jeziku, Stojić se susreo prvi put 2000. g. u knjižari u rimskoj ulici Via Conzilliazione. „Neobičan naslov. Prvi put vidim zajedno te dvije riječi, tijelo i teologija. Bio sam peta godina Bogoslovije, i bilo mi je nezamislivo spojiti te dvije riječi. Kako mogu ići zajedno? Nisam znao da sam bio zahvaćen dualizmom s kojim se sv. Augustin borio u 4. st i kaže da je duša dobra, a tijelo zlo. U toj sam knjizi naišao na rečenicu, iz Katekizma KC-a: Tijelo je stožer spasenja! To mi je bilo šokantno. Mislio sam da me Krist spašava i otkupljuje unatoč mome tijelu. Ali, Krist nas ne spašava bez tijela. On je uskrsnuo, on je Riječ tijelom postala. I ulaskom tijela, Riječi koja je uzela tijelo, tijelo ulazi u teologiju, teologija ulazi u tijelo“ kaže Stojić.
Mladi vape za time
Knjigu 'Teologija tijela' Wojtila je napisao kao mladi svećenik. „Kad je postao kardinal, na konklavi, kad je izabran Ivan Pavao I., ponio je verziju svoje knjige, kako bi za vrijeme konklave ispravljao njen tekst. Duh Sveti ga je podigao da dadne svijetu ono što sad imamo. I to deset godina nakon početka seksualne revolucije. Već 1979. g. Ivan Pavao II. nudi svijetu Urbi et Orbi te kateheze“ kaže Stojić. Volio bi da je papa taj sadržaj pretočio u encikliku, jer bi bilo više primjetno. Teolozi i mnogi u Crkvi nisu primjetili taj veličanstveni nauk, jer je papa to govorio na audijencijama, pa su mnogi mislili da je manje važno. Papin službeni osobni biograf George Weigel, kojeg je sam papa izabrao, teolog, Amerikanac, laik, o tim je katehezama rekao: Teologija tijela je teološka bomba koja će eksplodirati u trećem mileniju Crkve i donijeti brojne posljedice za Crkvu i čovječanstvo. Iz iskustva rada s mladima, vidim da mladi vape za time, ističe mr. don Damir Stojić. Teologija tijela obuhvaća 129 kateheza koje je Ivan Pavao II. pročitao Urbi et orbi na audijencijama srijedom od 5. rujna 1979. do 28. studenog 1984. godine.
Autor: Ines Grbić
Izvor: Laudato.hr






