Redovni mjesečni susret mladih pod nazivom “A tko tebe (in)formira” održan je u
srijedu 21. ožujka u Splitu u organizaciji Ureda za pastoral mladih
Splitsko–makarske nadbiskupije i Hrvatskog Nadzemlja. Gost predavač bio je
teolog i kolumnist Glasa Slavonije i profesor etike medija na osječkom
Sveučilištu mr. sc. Ivica Šola.
Mladima je pokušao što vjerodostojnije
dočarati današnji model (in)formiranja javnosti. Prolazeći kroz genezu hrvatskih
medija, Šola je istaknuo kako je u poslijeratnim godinama u Hrvatskoj proces
privatizacije upravo započeo privatizacijom tadašnjih najvećih medijskih kuća.
Zašto? Odgovor leži u vrlo suptilnom cilju ekonomske prirode: “Tko želi ovladati
tržištem, mediji su najbolje sredstvo”. U tom slučaju primarni cilj medija više
nije informiranje javnosti, već profit gdje su mladi kao jedna od najveće, a
najlakše osvojive skupine konzumanata, idealna publika. Tko je kupio medij
oblikuje zbilju prema vlastitim ciljevima, pa se tako događa da nam većinu
zabavnog sadržaja čine odnosi u obitelji Gotovčevih, prosjek ocjena Ave
Karabatić, dok istovremeno se događa propast Đakovštine, MOL-ovo preuzimanje
INA-e i tko zna koje još bitne istine koje se, bilo izravno ili neizravno,
zaista dotiču svakog hrvatskog državljanina. Na sarkastičan, ali lucidan način,
Šola je istaknuo kako njegova namjera nije “ocrniti” medije, jer i sam zarađuje
kruh tim putem, niti staviti kolege novinare u nezgodan položaj zbog iznošenja
vlastitih iskustava, jer je u cijeloj priči novinarima najteže, već navesti na
kritičko konzumiranje informacija koje se nude. Osvrnuo se i na česte napade na
Crkvu putem medija, gdje se konstantno stvara stav nepovjerenja prema njenim
članovima i ulozi u društvu: “Crkva je jak simbol, i zbog toga napadajući Crkvu
dajete sebi na važnosti, a s druge strane najlakše ju je napadati jer nema
“prostora” za obranu”. Šola je pohvalio novi filmski uradak Hrvatskog Nadzemlja
koji je i ovoga puta nasmijao sve prisutne i tako na originalan i zabavan način
još jednom utvrdio lekciju o nužnosti razvijanja kritičkog mišljenja javnosti.
Ovim susretom Hrvatsko nadzemlje proslavilo je i svoj drugi rođendan.




